یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Sat 18 May 2024
    باشگاه خبری ایران دریلینگ؛ مرجع تخصصی انتشار اخبار صنعت حفاری در ایران و جهان
    جهت انتشار رایگان اخبار فعالیت های شرکت خودتان در حوزه صنعت حفاری با ما تماس بگیرید
    برای اطلاع از تعرفه هزینه تبلیغات در باشگاه خبری ایران دریلینگ با ما تماس بگیرید
Breaking News
سرخط اخبار دوشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۲:۰۳:۰۶

چالش‌های بیشمار حفاری فراساحلی در دریای خزر

ایران دریلینگ: برپائی یک سکوی فراساحلی در دریای بسته خزر شاهکاراست. تنها روش انجام این کارعبور از کانال باریک Volga-Don است که عبور شناور درآن باعرض بیش از54 فوت نامیسر است. این بدین معنا است که برای احداث یک سکوی حفاری باید ابتدا آنرا به قطعات کوچک تبدیل نمود و سپس در یک کارخانه کشتی سازی همجوار مونتاژ کرد که بسیار وقت گیر و پرهزینه است. از نظر شرکت حفاری (CDC) ساخت نخستین سکوی حفاری نیمه شناور مدرن درآذرباییجان کار تهمتن است. این شرکت براورد نموده که برای این کارلازم است حدود 1000 قطعه ازطریق هوائی، آبی، وکامیون و قطار حمل شود. به گفته ولادمیراشلیماک ، معاون مدیراجرائی این پروژه ساخت سکوی حفاری نیمه شناور در کشور بی سابقه است. ازطرف دیگر شرکت کشتی سازی کاسپین (CSC) که از شرکت‌های وابسته به فراساحل کپل است متعهد است بامشارکت شرکت نفت جمهوری آذربایجان ساخت، نصب و راه اندازی سکوی حفاری را به انجام رساند. برای کارهای مهندسی، تدارکات و پشتیبانی فنی نیز قرارداد مشارکت کپل با شرکت PONTOON سنگاپور منعقد شده است و قراراست ستون‌ها و نگهدارنده‌ها ازطریق کانال ولگا به باکو حمل شود.

انگیزه اجرای این پروژه روشن است. به گفته اقای اشلیماک، دریای خزرداری منابع عظیم است ودسترسی به آنها ازطریق نصب سکوی حفاری محدود. تخمین زده می‌شود این منطقه داری 48 میلیارد بشکه نفت و 292 تریلیون فوت مکعب گازطبیعی باشد. به همین دلیل علی رغم رکود اقتصادی پروژه‌های عمده ای درحال اجرا است. شرکت‌های بزرگ بین المللی دراجرای این پروژ دخالت دارند. نمونه آن شرکت BP است که سهم بسیاری درعملیات اکتشاف گازو میعانات گازی شاه دنیز در آب‌های عمیق شرق باکودارد. درسال جاری شرکت بی پی بزرگترین شناور اکتشاف ازعمق دریای خزر را که به فاز دوم شان دنیز موسوم است به آب انداخت. این شرکت انتظاردارد ازطریق این سکو سالانه 16میلیارد مترمکعب گازاستخراج نماید وآنرا به استخراج 9 میلیارد از فاز یک اضافه کند. به گزارش باشگاه خبری ایران دریلینگ پیش بینی می‌شود بهره برداری از فاز دوم درسال 2018 باشد.  

یکی دیگرپروژه‌های دردست اقدام در حوزه گازی آبشرون واقع است که در35 کیلومتری شرق"شاه دنیز" است. این پروژه به "حیدرعلیوف نسل ششم "موسوم است و با مشارکت TOTAL وSOCAR انجام می‌پذیرد. انتظار می رود تا سال 2019 یا 2020 روزانه معادل  35000بشکه نفت خام و مقادیر متنابهی میعانات گازی استخراج شود. عملیات حفاری دراواخرسال جاری آغاز می‌گردد. البته آغاز این پروژه به سال 2011بازمی گردد که مطالعات امکان سنجی و طراحی آن به مناقصه گذاشته شد. اگرچه این سکو ویژه آب‌های کم عمق است اماشیرهای کنترل سرریزآن (BOP ) تحمل فشار20000 پی اس آی را دارد. برای مقابله با وزش شدید باد در دریای خزر علاوه بر جرثقیل‌های عادی نمونه انگشتی آن نیز نصب شده است. ساخت این سکو در کشتی سازی باکو در سپتامبر2013 شروع شد. این سکو در ماه مه سال 2017تحویل شد. هزینه ساخت آن کمتر از براورد اولیه بود. برای احداث آن 2400 نیرو در قالب 9 میلیون نفرساعت استفاده شده است که %80 درصد آنها آذرباییجانی بودند.



  کد خبر : 2448
  ارتباط با سردبیر : info@IranDrilling.ir
 

توجه :

در زمینه‌ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است :
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «IranDrilling» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • «IranDrilling» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
اظهار نظر در خصوص این خبر :